środa, 20 sierpnia 2014

praktykujemy medytację dysharmonijną

w tej manifestacji "gęby" śpiewają: antoni beksiak, anastazja bernad, remigiusz mazur-hanaj, grzegorz milczarczyk, maria puzyna, tetiana sopiłka, karolina szulejewska, łukasz wójcicki, agata wróbel. zdjęcia z próby autorstwa karoliny szu. 
w poniedziałek spotkaliśmy się z wolframem i ostrzegamy: będzie głośno.




niedziela, 17 sierpnia 2014

Zbigniew, Gęba, Iannis i odgałęzienia

Kiedy 12 grudnia ubiegłego roku przedwcześnie odszedł Zbigniew Karkowski, który w 2009 na zamówienie Gębofonu skomponował monumentalny wokalno-elektroniczny utwór Encumberance dla Gęby, zasugerowałem koncert Jego pamięci, omawiając jego realizację z rozmaitymi postaciami polskiego życia muzycznego związanymi ze Zbigniewem. (Polecam wspomnienia zebrane przez Konrada Jelińskiego i sylwetkę kompozytora.)
Po wielu perypetiach wykonanie Utrudnienia połączone zostało ze zwiastunem programu "Karkowski|Xenakis" Moniki Pasiecznik dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej (i innych czynników). Utwory Karkowskiego i Xenakisa zabrzmią 22 sierpnia o 19.30 w pawilonie Emilia, zapowiadając planowane na przyszły rok "Turning Sounds", które obejmie rozmaite rozgałęzienia stylistyczne wokół postaci Karkowskiego, w tym polską premierę programu Moniki.
Gęba zaśpiewa w odmiennym składzie, podkreślającym otwarty, metastylistyczny, efemeryczny charakter kolektywu, tym razem z udziałem uczestników Chóru Kobiet i Dziczki.
Zdjęcie własne z przygotowań do premierowego wykonania Encumberance w grudniu 2009. Partnerami przedsięwzięcia są Agencja Sonora i Fundusz Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS.
Poniżej opis programu pióra Moniki Pasiecznik, tutaj zaś informacje biograficzne.

Antoni Beksiak


Cykl 
Co słychać
Wykonawcy
Miłosz Pękala – perkusja
Zespół wokalny „Gęba”
Antoni Beksiak – przygotowanie zespołu wokalnego
Wolfram – elektronika
Kuratorka koncertu
Monika Pasiecznik
Współpraca
Antoni Beksiak
Miejsce
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
Partnerzy

Pomysł, aby na jednym koncercie wykonać muzykę Zbigniewa Karkowskiego i Iannisa Xenakisa, powstał w grudniu ubiegłego roku, po śmierci polskiego kompozytora. Wydawał się oczywisty i naturalny, choć domeną Karkowskiego była muzyka noise i rzadko występował poza kontekstem tej sceny.
Argumentów przemawiających za takim zestawieniem jest wiele. W 1989 roku Karkowski był na rezydencji w Les Ateliers UPIC, centrum rozwoju i promocji systemu kompozycji komputerowej, stworzonego i używanego przez Xenakisa. Uczestniczył też w kilku jego wykładach na Université de Paris I. Wielokrotnie przyznawał, że doświadczenie to było dla niego kształtujące, nazywał Xenakisa „prawdziwym wizjonerem” i „nauczycielem innym od wszystkich”. Wiele lat później zainicjował projekt poświęcony Persepolis (1971), w ramach którego autorskie remiksy elektroakustycznej epopei Xenakisa przygotowali m.in. Otomo Yoshihide, Ryoji Ikeda, Merzbow i Francisco Lopéz. Owocem projektu, powstałego pod patronatem Xenakisa, jest wydany w 2002 roku dwupłytowy album zawierający oryginalną kompozycję Xenakisa oraz jej dziewięć reinterpretacji – w tym Doing by Not Doing samego Karkowskiego.
Obu kompozytorów łączyło podobne podejście do dźwięku, Karkowski chętnie wykorzystywał typowe dla Xenakisa procedury stochastyczne, w muzyce elektronicznej osiągał efekty brzmieniowe często nieodległe od kompozycji Xenakisa.James Harley, autor książki Xenakis: His Life in Music i były uczeń greckiego kompozytora, widzi w Karkowskim jednego z jego bezpośrednich spadkobierców.
Zdecydowanie mniej oczywiste (i przez to bardziej kuszące) jest zainteresowanie Karkowskiego drugą, „antyczną” stroną twórczości autora Orestei – ową archaiczną surowością nawiązań do najstarszej greckiej kultury mykeńskiej, ale także tradycyjnej sztuki japońskiej, silnie obecną zwłaszcza w utworach na chór i perkusję Xenakisa.
Program koncertu krzyżuje te wątki: łączy abstrakcyjną, ale niezwykle intensywną i zmysłową muzykę elektroakustyczną Karkowskiego z ascetycznie rytualnymi kompozycjami perkusyjnymi Rebonds A i B Xenakisa z lat 1987-88. Punktem kulminacyjnym wieczoru będzie Encumberance na chór i elektronikę Karkowskiego, utwór skomponowany w 2009 roku na zamówienie Antoniego Beksiaka i Międzynarodowego Spotkania Wokalnego „Gębofon”.

Program:
Iannis Xenakis – Rebonds A na perkusję solo | 8’
Zbigniew Karkowski –
Doing by Not Doing (remiks Persepolis Xenakisa) na taśmę | 15’
Iannis Xenakis
Rebonds B na perkusję solo | 6’
***
Zbigniew Karkowski –
Encumberance na zespół wokalny i live electronics | 40’

Koncert jest zapowiedzią europejskiego projektu badającego estetyczne związki twórczości Zbigniewa Karkowskiego i Iannisa Xenakisa, a także muzykę instrumentalną polskiego kompozytora kojarzonego przede wszystkim z muzyką elektroniczną. Kuratorką wydarzenia zaplanowanego na rok 2015 jest Monika Pasiecznik, organizatorem — agencja Sonora.
Zwiastuje także przyszłoroczne Międzynarodowe Spotkanie „Turning Sounds”, które przedstawi polską premierę tego przedsięwzięcia, obejmie też rozmaite powiązania stylistyczne bruityzmu i noise osnute wokół postaci Karkowskiego. Kuratorem jest Antoni Beksiak.